Galerie handlowe krócej otwarte? Wielkie oszczędzanie prądu w sklepach

i

Autor: jarmoluk/pixabay.com

Galerie handlowe będą krócej otwarte? Wielkie oszczędzanie prądu w sklepach

2022-10-18 9:35

Już nie tylko poszczególne placówki, ale całe centra handlowe przechodzą na tryb mniejszego zużycia prądu. Szykują się nawet na możliwe ograniczenia w jego dostawach - pisze wtorkowa "Rzeczpospolita". Czy wpłynie to na dostępność do sieci handlowych? W jaki sposób galerie będą oszczędzały prąd?

Dziennik podkreśla, że droga energia z całą mocą uderza w biznes, a sklepy są sektorem poszkodowanym wyjątkowo mocno. - Centra handlowe ponoszą ogromne koszty z tytułu ogrzewania i klimatyzacji, a sklepy spożywcze – z powodu ogromnej liczby sprzętu chłodniczego, pochłaniającego najwięcej prądu. W efekcie w obliczu kolejnych podwyżek cen i ryzyka ograniczenia dostaw energii firmy na wyścigi wdrażają programy oszczędnościowe - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Protest „Kartka do Czarnka” w Rzeszowie

Jak sklepy będą oszczędzać prąd?

Cytowany przez gazetę Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych, wskazuje, że za 60–80 proc. wydatków energetycznych obiektu odpowiadają wynajmowane powierzchnie handlowe, a za resztę – części wspólne.

Każdy budynek ma swoją specyfikę i nie zawsze będzie to ten sam katalog działań – mówi Poznański. Jak dodano, Polska Rada Centrów Handlowych przygotowuje dla swoich członków poradnik energetyczny wskazujący, jak centra handlowe mogą oszczędzać energię i redukować straty ciepła.

- To m.in. zmiana temperatury w pasażach i sklepach, ograniczanie i czasowe wyłączanie oświetlenia elewacji, reklam, parkingów czy korytarzy technicznych" – dodaje.

Oszczędzanie prądu bez wpływu na dostęp do sklepów

Jak pisze "Rz", zmiany widać w poszczególnych sieciach sklepów.

- Wdrażamy rozwiązania, które pozwalają obniżać rachunki, ale pozostają bez wpływu na pracę sklepów, a także komfort pracowników i klientów. Mowa między innymi o wygaszaniu oświetlenia zewnętrznego sklepu wtedy, gdy jest on zamknięty dla klientów. Rozważamy też skrócenie godzin otwarcia wybranych placówek, w przypadku których wiemy, że klienci nie robią w nich zakupów do późnych godzin wieczornych – mówi cytowana przez dziennik Patrycja Kamińska, rzecznik Netto Polska.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE