Przemyśl: odrestaurowany zabytek wygląda teraz tak, jak 100 lat temu! [GALERIA]

2020-11-19 7:08 mj

- Cofamy się w czasie 100 lat, czyli do początku XX wieku - powiedziała w rozmowie z radiem ESKA Beata Kot, wojewódzki konserwator zabytków. Po trzech latach zakończyły się już prace konserwatorskie w kaplicy Fredrów w przemyskiej katedrze

Kaplicę Fredrów w przemyskiej katedrze remontowano i restaurowano prawie trzy lata. Pieniądze na ten cel wyłożyło Ministerstwo Kultury oraz Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Przemyślu.

Zabytek po konserwacji wygląda tak, jak 100 lat temu

- Kaplica była poddana pracom konserwatorskim w bardzo szerokim zakresie - zaznaczyła w rozmowie z radiem ESKA Beata Kot, wojewódzki konserwator zabytków. - Odrestaurowano cały obiekt. Cała kaplica została poddana konserwacji, zarówno elewacja zewnętrzna jak i wnętrze kaplicy, czyli wystrój i wyposażenie całości - powiedziała Kot.

Konserwator dodała, że "ciekawą inicjatywą jest to, że przywrócono biało-czarną posadzkę marmurową do wnętrza kaplicy". Dzisiejsze wnętrze kaplicy Fredrów ma przypominać w bardzo zbliżonym stopniu to, sprzed ostatniego remontu. - Cofamy się w czasie 100 lat, czyli do początku XX wieku - podkreśliła konserwator.

Zabytki UNESCO w regionie. Cerkiew w Radrużu

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Odbiór w przemyskiej Katedrze

Prace konserwatorskie w kaplicy Fredrów – pw. św. krzyża w Archikatedrze Przemyskiej (1725-1730) prowadzone były od trzech lat.

Zakres prac w kaplicy obejmował:

  • konserwację późnobarokowych polichromii sklepienia malowanych w technice frescu (1731) przez Karola de Prevo w błękitno szarej kolorystyce;
  • latarnię;
  • obraz na ścianie w technice olejnej nad wejściem przedstawiający „Chrystusa w Ogrójcu”, malowany, podobnie jak i dekoracje ścian, przez Tadeusza Popiela (po 1903);
  • ołtarz z czarnego marmuru dębnickiego (1736-7) wykonany przez Kazimierza Stachowskiego kamieniarza dębnickiego, z elementami snycerskimi wykonanymi wg oryginału Thomasa Huttera przez warsztat Ferdynanda Majerskiego (kopia 1902-3);
  • późnogotycki krucyfiks, najpiękniejszy ze wszystkich dzieł sztuki w Kaplicy, płaskorzeźbioną Pietę;
  • dwuczęściowe epitafium nagrobne biskupa Fredry;
  • stalle;
  • rekonstrukcję biało – czarnej, marmurowej posadzki wykonanej na podstawie zachowanych oryginalnych fragmentów;
  • konserwację ozdobnej metalowej kraty w trakcie której przywrócono oryginalną kolorystyką;
  • portal;
  • obraz z przedstawieniem Chrystusa Ukrzyżowanego pochodzący z barokowego ołtarza głównego prezbiterium.
POSŁUCHAJ: Beata Kot, wojewódzki konserwator zabytków o działaniach WUOZ