Słup trolejbusowy wrócił na ulicę Poznania

i

Autor: Poznan.pl Słup trolejbusowy wrócił na ulicę Poznania

Słup trolejbusowy powrócił na ulicę Szelągowską

2021-06-16 14:16

Na ul. Szelągowską, w rejonie pętli Wilczak, wrócił historyczny słup trolejbusowy. W ramach prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice, przeszedł on renowację dzięki staraniom pasjonatów i jednostek miejskich.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu ulicami Poznania jeździły trolejbusy. Choć dziś w naszym mieście nie ma już takiej formy komunikacji, to pozostały po niej ciekawe ślady. Jednym z nich jest słup zachowany na ul. Szelągowskiej w rejonie pętli Wilczak.

POWRÓT SŁUPA PO REMONCIE

W związku z pracami przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice został on zdemontowany w połowie maja. Od tego czasu wykonawca trasy tramwajowej na Naramowice zajmował się pracami renowacyjnymi, by po miesiącu historyczny element mógł wrócić na ul. Szelągowską. 

Słup jest w takim miejscu, że nie będzie trzeba go demontować nawet w przypadku budowy kolejnego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, czyli od Wilczaka w stronę Małych Garbar.

Sonda
Euro 2021 - czy Polska wyjdzie z grupy?

HISTORIA TROLEJBUSÓW W POZNANIU

Dzięki renowacji zyskał ciemnozielony kolor nawiązujący do tradycji poznańskiej komunikacji miejskiej. Będzie przypominał o zlikwidowanej w 1970 roku sieci trolejbusowej. W latach jej świetności słup był wykorzystywany przez linie kursujące z centrum miasta i Garbar w kierunku Naramowic oraz Umultowa. Trasą przez ul. Szelągowską trolejbusy jeździły do 1969 roku.

Historia trolejbusów w Poznaniu sięga lat międzywojennych. Pierwszą linię uruchomiono w 1930 r. w rejonie Śródki i Głównej. Była to również pierwsza linia trolejbusowa w ówczesnej Polsce. Z czasem nowych tras przybywało. Jak podaje historyk komunikacji miejskiej, Jan Wojcieszak, szczyt rozwoju trolejbusów w Poznaniu przypada na przełom lat czterdziestych i pięćdziesiątych. Ta forma komunikacji była wówczas sprawniejsza od autobusowej. Rozbudowę sieci umożliwiło ściągnięcie z Gorzowa wraków trolejbusów i ich remont. I tak na początku 1948 r. funkcjonowały trzy linie trolejbusowe: Mostowa - Śródka - Główna, Mostowa - Śródka - os. Warszawskie i Ogrody - Sytkowo. W kolejnych latach trolejbusy zawitały także w północnej części miasta, w tym właśnie na ul. Szelągowskiej, gdzie do dziś zachował się poddany renowacji słup. Proces likwidacji komunikacji trolejbusowej przypadł na lata sześćdziesiąte. Układ tras był już niefunkcjonalny. Składał się z czterech niepołączonych ze sobą sieci i zajezdnią oddaloną od każdej z nich. Trolejbusy traciły na znaczeniu na rzecz nowoczesnych wówczas autobusów Jelcz 272Mex. Ostatnia linia trolejbusowa łącząca Ogrody i Smochowice przeszła do historii w 1970 roku.