Ulica 28 Czerwca 1956, fotografia z przystanku tramwajowego Kosińskiego

i

Autor: By Nostrix - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33012915 Ulica 28 Czerwca 1956, fotografia z przystanku tramwajowego "Kosińskiego"

Poznański skwer ma swoją patronkę. Kim była ekscentryczna Wielkopolanka?

2020-01-22 8:30

Wildecki skwer przy ul. Traugutta/28 czerwca 1956r., zgodnie z decyzją Rady Miasta, będzie miał swoją patronkę. Jesteście ciekawi kto to? Wyróżniona została Klementyna Śliwińska, pionierka automobilizmu w Polsce, która w 1924 r. jako pierwsza kobieta została członkinią Wielkopolskiego Klubu Automobilistów i Motocyklistów.

Kim była niezwykła i postępowa Wielkopolanka?

Urodziła się 6.11.1892 r. w Śmiglu jako Klementyna Falkowska - jedna z córek poznańskiego właściciela drukarni i wydawcy, Leonarda Falkowskiego. W latach 20. XX w., wyszła za mąż za poznańskiego literata Leona Śliwińskiego. Prowadzić samochód uczył ją kierowca i jednocześnie mechanik, Stanisław Nogajczak. Pierwsze doświadczenia jako kierowca, zdobywała na samochodzie niemieckiej firmy NAG, a w 1913 r. zdała egzamin na prawo jazdy.

Polegał on na jeździe ulicami miasta oraz wjeżdżaniu przodem i tyłem do bram i garaży. Co ciekawe, Śliwińska dostała wymarzone prawo jazdy i tym samym została pierwszym kierowcą-kobietą w Wielkopolsce pomimo tego, że podczas egzaminu uderzyła w...krowę!

Promocja na Kiepurę

Odtąd życie zawodowe Śliwińskiej związane było z motoryzacją. w latach 20. ubiegłego wieku sprzedawała auta firmy NAG, a przy pl. Wolności otworzyła salon czechosłowackich samochodów „Praga”. Jak się okazuje, była też niezłym marketingowcem. W latach 1931 - 1932 wypożyczała limuzynę „Praga Grand” z kierowcą samemu Janowi Kiepurze, który przyjechał do Poznania na występy.

Kobiece rajdy

Swój udział w imprezach samochodowych Klementyna Śliwińska rozpoczęła w I Rajdzie Pań 17 czerwca 1926 r., wtedy jednak nie osiągnęła sukcesu. Udało jej się to podczas V Rajdu Pań startującego z Warszawy. W czasie zawodów na dystansie dwóch kilometrów  Śliwińska w samochodzie "Praga-Piccolo" zajęła 2 miejsce.

Patronka wildeckiego skweru w późniejszym czasie brała udział w jeszcze wielu zawodach motoryzacyjnych: tzw. Gymkhanie (turniej zręcznościowy, w którym w 1927 zajęła 1 miejsce), „Rally Paper”, czyli „Pościg za lisem” (w 1929 zajęła 6 miejsce), a nawet, zorganizowanym w latach świetności przez Automobilklub Wielkopolski na terenie Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu konkurs piękności samochodów zwany „Concours d'Elegance!

Spadek aktywności

Ostatnimi wydarzeniami, zorganizowanymi przez Automobilklub Wielkopolski przed wybuchem II wojny światowej, były: „Zjazd Gwiaździsty do Poznania” oraz „Jazda konkursowa”, które odbyły się w kwietniu 1939 r. Po wojnie Śliwińska nie wróciła do brania udziału w wyścigach, zajęła się opisywaniem ich historii. Zmarła w 1980 r., została pochowana na Cmentarzu Junikowskim w Poznaniu.