Drożejący węgiel to poważnym problemem dla Parowozowni Wolsztyn

2021-10-27 10:33
parowóz, Parowozownia Wolsztyn
Autor: Marcin Smulczyński

Gwałtownie drożejący węgiel i trudności z jego pozyskaniem to poważne problemy dla Parowozowni Wolsztyn (Wielkopolskie) - powiedział PAP Wojciech Marszałkiewicz, dyrektor ostatniej parowozowni na świecie obsługującej planowe przewozy pasażerskie trakcją parową na normalnym torze.

Marszałkiewicz powiedział PAP, że cena węgla w istotny sposób wpływa na koszt przejazdu składów prowadzonych przez parowozy – pociąg wykonujący trasę z Wolsztyna do Poznania i z powrotem spala 4,5 tony węgla; cena tony w ostatnim czasie wzrosła z ok. 400 - 450 zł do przeszło 1 tys. zł.

Parowozownia jest instytucją kultury województwa wielkopolskiego. Wykonuje przewozy komercyjne, w ramach kursów rozkładowych przewozi też pasażerów na trasach między Wolsztynem a Lesznem i Poznaniem. Rokrocznie pociągi prowadzone przez lokomotywy z Wolsztyna przejeżdżają ponad 50 tys. km na rozkładowych trasach i ok. 15 tys. km na trasach turystycznych. W poprzednim roku ruch komercyjny zamarł za sprawą pandemii.

"Skokowy wzrost cen węgla i problemy z jego pozyskaniem spowodowały, że nagle zaczęliśmy się obawiać o utrzymanie kursów w ruchu planowym – przecież bez węgla parowóz nie pojedzie. Pojawił się kłopot z utrzymaniem stałych dostaw, realna groźba wygaszenia parowozów, a najbliższy Wolsztyna węgiel był do kupienia w Bydgoszczy – po 1,5 tys. zł za tonę" – powiedział PAP Marszałkiewicz.

Parowozownia na realizację przewozów potrzebuje ok 2 tys. ton węgla rocznie.

"To musi być węgiel bardzo dobrej jakości, o odpowiednich parametrach - zły może doprowadzić do uszkodzenia parowozu, trzeba go też więcej spalić. Nie stać nas na węgiel za takie pieniądze, jakich żądają dostawcy" – powiedział Marszałkiewicz.

Dyrektor wolsztyńskiej parowozowni przyznał, że na razie funkcjonowanie instytucji zostanie utrzymane dzięki dużej przychylności obecnego dostawcy węgla. "Udało się nam wynegocjować dobrą cenę na realizację obecnej umowy" – mówił.

Dodał, że sprawa długofalowego zapewnienia dobrej jakości węgla unikatowej w świecie Parowozowni Wolsztyn wymaga systemowego rozwiązania.

Parowozownia Wolsztyn to ostatnia parowozownia na świecie, która obsługuje planowe przewozy pasażerskie trakcją parową na normalnym torze. Posiada około 30 parowozów różnych serii, w tym trzy czynne lokomotywy. Organizatorami powołanej pięć lat temu instytucji kultury są samorządy województwa, gminy Wolsztyn i powiatu wolsztyńskiego oraz PKP Cargo.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: online@grupazpr.pl

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE