Minimalna temperatura w pracy. Ile powinna wynosić? Jakie są obowiązki pracodawcy w okresie zimowym?

i

Autor: pexels.com Zimno w pracy. Ile powinna wynosić minimalna temperatura w pracy?

Minimalna temperatura w pracy. Ile powinna wynosić? Jakie są obowiązki pracodawcy w okresie zimowym?

2022-12-22 8:32

Zbyt niska temperatura w pracy jest nie tylko uciążliwa, ale może też stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia pracowników. Dlatego Kodeks Pracy jasno określa, jaką minimalną temperaturę pracodawca musi zapewnić pracownikom oraz, jakie są obowiązki pracodawcy w okresie zimowym. Szczegóły poniżej.

Minimalna temperatura w pracy. Co mówi Kodeks Pracy?

Nie tylko praca w upale może nam doskwierać. Pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom odpowiednią temperaturę także w okresie zimowym. Kwestie dotyczące temperatury w pomieszczeniach pracy reguluje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Minimalna temperatura w pracy biurowej. Ile powinna wynosić?

W pomieszczeniach, w których wykonywana jest praca fizyczna, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają, temperatura powinna wynosić nie mniej niż 14 stopni Celsjusza. W pomieszczeniach pracy, w których pracownicy wykonują lekką pracę fizyczną bądź świadczona jest praca biurowa, temperatura nie może być niższa niż 18°C.

Praca zimą na zewnątrz. Jakie obowiązki ma pracodawca?

Stanowiska pracy znajdujące się na zewnątrz pomieszczeń powinny być tak usytuowane i zorganizowane, aby pracownicy chronieni byli przed zagrożeniami związanymi w szczególności z warunkami atmosferycznymi, w tym opadami, niską temperaturą i silnym wiatrem.

Pracodawca musi zapewnić pracownikom zatrudnionym na otwartej przestrzeni pomieszczenia do ogrzania się, które muszą znajdować się w pobliżu miejsc pracy, dawać schronienie przed opadami atmosferycznymi i niską temperaturą, być tak urządzone, by pozwolić na przygotowanie ciepłego posiłku.

W takich pomieszczeniach powinna zostać zapewniona temperatura minimalna w wysokości 16°C, a na każdego pracownika najliczniejszej zmiany musi przypadać minimum 0,1 m2 powierzchni, przy czym całkowita powierzchnia tego pomieszczenia nie może być mniejsza niż 8 m2. W razie gdy ze względów technologicznych nie ma możliwości zapewnienia takiego pomieszczenia, pracodawca jest obowiązany zorganizować w pobliżu miejsca wykonywania pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła (np. koksowniki).

Ciepłe posiłki i napoje w pracy

Pracodawca jest też zobowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych.

Rodzaj i temperatura posiłków i napojów powinny być dostosowane do warunków wykonywanej pracy. Nie jest jednak tak, iż każdemu, kto w okresie zimowym (czyli od 1 listopada do 31 marca) wykonuje prace na zewnątrz, należy się nieodpłatny posiłek. By go dostać najpierw, należy spełnić warunek intensywności wykonywanej pracy.

Efektywny wydatek energetyczny takiej pracy w ciągu zmiany roboczej powinien wynosić powyżej 1500 kcal dla mężczyzn i 1000 kcal dla kobiet. Przepisy rozporządzenia nie warunkują wydawania posiłków regeneracyjnych dla pracowników wykonujących pracę w okresie zimowym poza pomieszczeniami od zaistnienia konkretnej temperatury. Ciepłe napoje dla pracujących zimą na zewnątrz, wydaje się natomiast niezależnie od wydatku energetycznego, zawsze w przypadku, gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 10°C. Należy pamiętać, iż napoje - inaczej niż posiłki - powinny być dostępne dla pracowników przez całą zmianę roboczą w ilości niezbędnej do zaspokojenia ich potrzeb.

Kara grzywny za złamanie przepisów

Jeżeli pracodawca nie zapewni określonej w Kodeksie Pracy temperatury swoim pracownikom, grozi mu kara grzywny. Jej maksymalna wysokość to 30 tysięcy złotych.

Łączy boks z pracą w kopalni. Ciężkie chwile pod ziemią, wypadek i pożar