Mandat za jazdę bez okularów

i

Autor: ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Masz taki kod na swoim prawie jazdy? Możesz dostać 1500 złotych mandatu [17.10]

2022-10-17 12:46

Czy przyglądaliście się dokładnie swojemu prawu jazdy? Jeżeli nie, to lepiej to zróbcie. Na rewersie znajduje się bowiem ważna rubryka o numerze dwanaście, która zawierać może liczbowe oznaczenia kodów i subkodów określających ograniczenia w korzystaniu z uprawnień lub informacje dodatkowe. Za to niedopatrzenie można zapłacić nawet 1500 złotych mandatu.

Kody ograniczeń na prawie jazdy

Mając wadę wzroku, warto sprawdzić swoje prawo jazdy, a dokładniej rubrykę nr 12 znajdującą się na rewersie. Umieszcza się w niej liczbowe oznaczenia kodów i subkodów, które określają ograniczenia w korzystaniu z uprawnień lub informacje dodatkowe. Wynika to z rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

Kody oznaczone symbolem 01 dotyczą wymaganej korekty lub ochrony wzroku

  • 01.01 – okulary,
  • 01.02 – soczewka(i) kontaktowa(e),
  • 01.03 – okulary ochronne,
  • 01.04 – szkła przyciemnione,
  • 01.05 – przepaska na oko,
  • 01.06 – okulary lub soczewki kontaktowe.

Tego typu kod to wynik orzeczenia lekarskiego, do którego kierowca musi się bezwzględnie stosować i nie ma tu żadnego odstępstwa. Jeśli zatem kierowca będzie prowadził samochód, mając założone soczewki kontaktowe, a ma obowiązek jazdy w okularach, będzie oznaczało, że dopuścił się popełnienia wykroczenia jazdy bez uprawnień.

Mandat za jazdę bez okularów

Kierowanie pojazdem bez okularów jest traktowane jak jazda bez uprawnień. "Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 złotych" - czytamy w znowelizowanej ustawie - Kodeks wykroczeń. Do tej pory groził za to mandat w wysokości 500 zł. Z początkiem tego roku wzrósł do 1500 zł. To jednak nie wszystko. Kierowcy może zostać również zabrane prawo jazdy. "W razie popełnienia wykroczenia, (...), orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów" - wskazano w kodeksie.

Kody ograniczeń w prawie jazdy. Wiesz, co oznaczają?

Kodów ograniczeń zamieszczonych w rubryce numer 12 w prawie jazdy jest o wiele więcej. Co oznaczają? Pełną listę znajdziesz poniżej.

Grupa 01 – dla osób z wymaganą korektą lub ochroną wzroku

  • 01.01 – kiedy do jazdy potrzebne są okulary;
  • 01.02 – gdy kierowca musi mieć soczewki kontaktowe;
  • 01.03 – jeżeli do jazdy potrzebne są okulary ochronne;
  • 01.04 – gdy kierowca powinien mieć szkła przyciemnione,
  • 01.05 – jeżeli podczas jazdy wymagana jest przepaska na oko,
  • 01.06 – gdy do jazdy potrzebne są okulary lub soczewki kontaktowe.

Grupa 02 – dla osób z wymaganą korektą słuchu

  • 02.01 – gdy wymagany jest aparat słuchowy jednouszny,
  • 02.02 – jeżeli potrzebny jest obuuszny aparat słuchowy.

Grupa 03 – dla osób, które potrzebują protezy do jazdy

  • 03.01 – gdy trzeba protezy lub szyny ortopedycznej kończyny górnej,
  • 03.02 – jeżeli wymagana jest proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej.

Grupa 05 – ograniczenia korzystania z pojazdu

  • 05.01 – gdy kierowca może jeździć wyłącznie w godzinach dziennych,
  • 05.02 – gdy kierowca może poruszać się wyłącznie w obrębie określonego obszaru administracyjnego,
  • 05.03 – jeżeli kierowca może poruszać się wyłącznie bez pasażerów,
  • 05.04 – dla kierowców, którzy mogą poruszać się z prędkością nie większą niż określony limit,
  • 05.05 – gdy kierowca może jeździć tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
  • 05.06 – jeżeli kierowca nie ma prawa ciągnąć przyczepy,
  • 05.07 – gdy kierowca nie ma prawa wjeżdżać na autostrady,
  • 05.08 – jeżeli autor ma kategoryczny zakaz spożywania alkoholu.

Grupa 10 i 15 – gdy wymagane są zmiany w zakresie zmiany biegów lub sprzęgła

  • 10.01 – gdy auto musi mieć ręczną zmianę biegów,
  • 10.02 – jeżeli samochód nie może mieć pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A),
  • 10.03 – jeżeli kierowca może jeździć autem, ze zmianą biegów sterowaną elektronicznie,
  • 10.04 – gdy wymagana jest modyfikacja dźwigni zmiany biegów,
  • 10.05 – gdy nie można zastosować przekładni dodatkowej w pojeździe,
  • 15.01 – jeżeli wymagana jest zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
  • 15.02 – gdy potrzebne jest sprzęgło sterowane ręcznie,
  • 15.03 – jeśli sprzęgło w pojeździe musi być automatyczne,
  • 15.04 – w sytuacji, gdy wymagany jest składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą.

Grupa 20 – dla modyfikacji w układzie hamulcowym

  • 20.01 – gdy potrzebny jest zmodyfikowany pedał hamulca,
  • 20.02 – jeśli pedał hamulca ma być powiększony,
  • 20.03 – jeżeli pedał hamulca ma być dostosowany do obsługi lewą stopą,
  • 20.04 – jeżeli pedał hamulca ma być przystosowany pod całą stopę,
  • 20.05 – gdy w aucie niezbędny jest wychylny pedał hamulca,
  • 20.06 – jeżeli hamulec roboczy ma być ręcznie sterowany,
  • 20.07 – wskazujący na maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
  • 20.08 – co wskazuje na maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
  • 20.09 – gdy potrzebny jest zmodyfikowany hamulec postojowy,
  • 20.10 – jeśli hamulec postojowy ma być elektrycznie sterowany,
  • 20.11 – dla auta z nożnym hamulcem postojowym,
  • 20.12 – jeśli potrzebny jest składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
  • 20.13 – gdy auto ma mieć hamulec obsługiwany kolanem,
  • 20.14 – jeśli pojazd powinien mieć elektrycznie sterowany hamulec roboczy.

Grupa 25 – dla modyfikacji w zakresie układu przyspieszenia

  • 25.01 – gdy potrzebny jest zmodyfikowany pedał przyspieszenia,
  • 25.02 – jeżeli pedał przyspieszenia ma być przystosowany pod całą stopę,
  • 25.03 – gdy pedał przyspieszenia ma być wychylny,
  • 25.04 – jeśli przyspieszenie ma być sterowane ręcznie,
  • 25.05 – gdy przyspieszenie ma być sterowane kolanem,
  • 25.06 – gdy auto ma mieć  serwoprzyspieszacz (w tym elektroniczny, pneumatyczny),
  • 25.07 – jeżeli pedał przyspieszenia ma być po lewej stronie pedału hamulca,
  • 25.08 – gdy pedał przyspieszenia ma być po lewej stronie,
  • 25.09 – jeżeli w pojeździe ma być składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą.

Grupa 30 – dla modyfikacji układów hamowania i przyspieszania

  • 30.01 – gdy w aucie mają być pedały równoległe,
  • 30.02 – jeżeli pedały powinny być na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
  • 30.03 – gdy potrzebne są przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
  • 30.04 – dla auta, w którym mają występować pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
  • 30.05 – jeżeli pojazd ma mieć składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
  • 30.06 – dla pojazdów z wypiętrzoną podłogą,
  • 30.07 – gdy z boku pedału hamulca ma być przegroda,
  • 30.08 – jeśli potrzebna jest przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca,
  • 30.09 – gdy wymagana jest przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
  • 30.10 – jeśli trzeba zadbać o podparcie pięty lub nogi,
  • 30.11 – gdy niezbędne jest  elektryczne sterowanie hamowaniem i przyspieszaniem.

Grupa 35 – wymagające modyfikacji urządzeń sterowania

  • 35.01 – gdy w aucie stosowane są  urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
  • 35.02 – jeśli auto ma mieć urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów,
  • 35.03 – dla aut, w których urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
  • 35.04 – jeśli w aucie urządzenia sterowania są obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
  • 35.05 – gdy urządzenia sterowania obsługiwane są bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia.

Grupa 40 – zmiany w układzie kierowniczym

  • 40.01 – gdy potrzebny jest  zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem,
  • 40.02 – jeśli niezbędny jest układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
  • 40.03 – gdy wymagany jest układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
  • 40.04 – jeśli potrzebna jest wydłużona kolumna kierownicy,
  • 40.05 – gdy musi być zastosowana zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy),
  • 40.06 – jeśli w aucie ma być wychylne koło kierownicy,
  • 40.07 – jeśli niezbędne jest pionowe koło kierownicy,
  • 40.08 – gdy potrzebne jest poziome koło kierownicy,
  • 40.09 – jeśli w aucie ma być zastosowane kierowanie nożne,
  • 40.10 – gdy konieczny jest alternatywny system kierownicy (drążek),
  • 40.11 – jeśli musi pojawić się gałka na kierownicy,
  • 40.12 – gdy wymagana jest szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
  • 40.13 – jeśli potrzebna jest modyfikacja ze stawem szynowym.

Grupa 42 i 43 – dla modyfikacji lusterek lub fotela kierowcy

  • 42.01 – gdy potrzebne jest zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
  • 42.02 – jeśli zewnętrzne lusterko ma być na wysięgniku,
  • 42.03 – gdy potrzebne jest dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
  • 42.04 – jeśli niezbędne jest  panoramiczne wewnętrzne lusterko,
  • 42.05 – gdy wymagane jest lusterko do obserwacji martwych pól,
  • 42.06 – jeśli potrzebne jest elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka);
  • 43.01 – gdy  fotel kierowcy ma być na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
  • 43.02 – jeśli fotel kierowcy powinien być dostosowany do kształtu ciała,
  • 43.03 – gdy  fotel kierowcy ma być z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
  • 43.04 – jeśli fotel kierowcy ma mieć podłokietnik,
  • 43.05 – gdy niezbędne są wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
  • 43.06 – jeśli potrzebny jest zmodyfikowany pas bezpieczeństwa,
  • 43.07 – gdy niezbędny jest pas bezpieczeństwa szelkowy.

Grupa 44 – dla modyfikacji motocykli i motorowerów

  • 44.01 – gdy wymagany jest hamulec z pojedynczym sterowaniem,
  • 44.02 – jeśli potrzebny jest zmodyfikowany hamulec ręczny,
  • 44.03 – gdy wymagany jest zmodyfikowany hamulec nożny,
  • 44.04 – jeśli potrzebna jest zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
  • 44.05 – gdy niezbędna jest ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
  • 44.06 – jeżeli pojazd ma mieć zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
  • 44.07 – gdy wymagane jest zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca),
  • 44.08 – jeśli wysokość siedzenia ma pozwolić kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej.

Pozostałe oznaczenia

  • 45 – dla motocykli wyłącznie z koszem,
  • 50 lub 51 – dla określonego pojazdu (poprzez kod VIN lub tablice rejestracyjna),
  • 70 lub 71 – dotyczące wymiany lub wtórnika prawa jazdy,
  • 72, 73, 74, 75, 76 77, 78, 79 – dotyczące szczególnych specyfikacji pojazdów, na które wydane zostało uprawnienia,
  • 95, 96 – wymagające posiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych lub dodatkowych uprawnień,
  • 101 – wymagające dodatkowego oznakowania pojazdu,
  • 102, 103, 104, 105 – dotyczące specyficznych form wymiany prawa jazdy,
  • 106 – dotyczące zakazu w zakresie kat. B przy posiadaniu kat. C1, C, D1 lub D,
  • 107 – dotyczące wymogu dostosowania pojazdu do rodzaju schorzenia.
O mały włos od tragedii w Braniewie. Pieszy musiał uciekać przed ciężarówką