Dokładną instrukcję tego, jak powinien zostać idealnie ułożony tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych, opublikowała na Facebooku Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Olsztynie. – Dobrze ułożony tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych pozwala na efektywną pracę uczniów przez cały tydzień. Przy tworzeniu planów lekcyjnych szkoły powinny uwzględniać: zasadę zmienności dyspozycji ucznia do pracy w ciągu tygodnia, możliwości psychofizyczne podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia oraz organizację i długość przerw międzylekcyjnych – czytamy w poście.
Jak informuje sanepid, w poniedziałek dyspozycja ta jest niewielka. Uczeń po przebytym weekendzie znajduje się na etapie wdrażania do pracy. We wtorek i środę dyspozycja do pracy zwiększa się (ze szczytem możliwości w środę), po czym we czwartek, a przede wszystkim w piątek, notuje się spadek możliwości percepcyjnych ucznia. Przy czym uczniowie najefektywniej pracują w godzinach od 8.00 do 12.00 ze szczytem możliwości w godzinach od 9.00 do 11.00.
– W związku z tym, przedmioty wymagające większego skupienia powinny być zaplanowane w dniach podwyższonych możliwości, a w dniach, gdzie możliwości ucznia są mniejsze – należałoby zaplanować lekcje z przedmiotów łatwiejszych. (…) Najwłaściwszą porą rozpoczynania zajęć szkolnych jest czas między godz. 8:00 a 9:00. Pierwsze lekcje powinny być zajęciami łatwiejszymi, wymagającymi mniejszego wysiłku (okres wdrażania). Przedmiotom wymagającym większego skupienia należy poświęcić środkową część zajęć, a ostatnie lekcje powinny być zajęciami, które nie wymagają większego skupienia (muzyka, plastyka, godzina wychowawcza), bądź lekcjami zawierającymi elementy ruchu – tłumaczy olsztyński sanepid.