Jak powinien wyglądać IDEALNY PLAN LEKCJI? Olsztyński sanepid opublikował instrukcjęJak powinien wyglądać IDEALNY PLAN LEKCJI? Olsztyński sanepid opublikował instrukcję

i

Autor: pexels.com Jak powinien wyglądać IDEALNY PLAN LEKCJI? Olsztyński sanepid opublikował instrukcję

Tak wygląda IDEALNY PLAN LEKCJI. Olsztyński sanepid opublikował post na Facebooku

2021-09-20 13:30

Temat szkolnych planów lekcji co roku wzbudza ogromne emocje. Zajęcia od rana do późnych godzin popołudniowych, matematyka czy przedmioty ścisłe na ostatnich pozycjach, kiedy dzieci bywają już zmęczone. W wielu przypadkach plany zajęć pozostawiają wiele do życzenia. Jak więc powinien wyglądać ten idealny?

Dokładną instrukcję tego, jak powinien zostać idealnie ułożony tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych, opublikowała na Facebooku Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Olsztynie. – Dobrze ułożony tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych pozwala na efektywną pracę uczniów przez cały tydzień. Przy tworzeniu planów lekcyjnych szkoły powinny uwzględniać: zasadę zmienności dyspozycji ucznia do pracy w ciągu tygodnia, możliwości psychofizyczne podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia oraz organizację i długość przerw międzylekcyjnych – czytamy w poście.

Jak informuje sanepid, w poniedziałek dyspozycja ta jest niewielka. Uczeń po przebytym weekendzie znajduje się na etapie wdrażania do pracy. We wtorek i środę dyspozycja do pracy zwiększa się (ze szczytem możliwości w środę), po czym we czwartek, a przede wszystkim w piątek, notuje się spadek możliwości percepcyjnych ucznia. Przy czym uczniowie najefektywniej pracują w godzinach od 8.00 do 12.00 ze szczytem możliwości w godzinach od 9.00 do 11.00.

– W związku z tym, przedmioty wymagające większego skupienia powinny być zaplanowane w dniach podwyższonych możliwości, a w dniach, gdzie możliwości ucznia są mniejsze – należałoby zaplanować lekcje z przedmiotów łatwiejszych. (…) Najwłaściwszą porą rozpoczynania zajęć szkolnych jest czas między godz. 8:00 a 9:00. Pierwsze lekcje powinny być zajęciami łatwiejszymi, wymagającymi mniejszego wysiłku (okres wdrażania). Przedmiotom wymagającym większego skupienia należy poświęcić środkową część zajęć, a ostatnie lekcje powinny być zajęciami, które nie wymagają większego skupienia (muzyka, plastyka, godzina wychowawcza), bądź lekcjami zawierającymi elementy ruchu – tłumaczy olsztyński sanepid.

Raport z anteny 20.09, godz.10