Dwa popularne sklepy odzieżowe z zarzutami. Miały manipulować klientami

i

Autor: pexels.com Dwa popularne sklepy odzieżowe z zarzutami. Miały manipulować klientami

Zakupy

Dwa popularne sklepy odzieżowe z zarzutami. Miały manipulować klientami

2023-03-30 11:10

Born2be.pl i renee.pl to jedne z popularniejszych internetowych sklepów oferujących odzież. Niestety te, jak się okazuje, miały manipulować klientami, sugerując ograniczony czas promocji, podczas gdy towary w niższej cenie dostępne były cały czas. UOKiK postawił sklepom zarzut wprowadzania konsumentów w błąd.

Sklepy internetowe born2be.pl i renee.pl z zarzutami wprowadzania konsumentów w błąd

Niemal 80 procent polskich internautów korzysta ze sklepów online. Najczęściej kupowanymi produktami są odzież, akcesoria oraz obuwie. Właśnie te kategorie oferują popularne e-sklepy born2be.pl i renee.pl należące do spółki Azagroup. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił tej firmie zarzut wprowadzania konsumentów w błąd poprzez sugerowanie ograniczonego czasu trwania promocji, podczas gdy towary były oferowane w cenach promocyjnych przez cały czas.

Jakie praktyki stosowały sklepy?

Według Urzędu odwiedzający internetowe sklepy born2be.pl i renee.pl widział, że może skorzystać z promocyjnej oferty i dzięki wpisaniu specjalnego okolicznościowego kodu dokonać zakupu po niższej cenie. Kody rozpowszechniane były wraz z komunikacją specjalnych okolicznościowych obniżek, np. "szalona środa", "tydzień urodzinowy", "noc zakupów", "extra -40 proc. na wszystko z okazji 11 urodzin Renee! Kod: BDAY".

– Kupujący mógł odnieść wrażenie, że jedynie w tym konkretnym momencie może kupić sukienkę lub buty w wyjątkowo korzystnej, obniżonej cenie, a w rzeczywistości poddawany był manipulacji i sztucznej presji, gdyż promocje na stronach tych sklepów nie kończyły się nigdy. Po zakończeniu okresu obowiązywania akcji promocyjnej, na stronie pojawiał się nowy (lub ten sam) kod rabatowy i rozpoczynała się kolejna promocja oferująca podobną korzyść – wskazał Urząd.

Ponadto - jak dodał UOKiK - na górze stron zamieszczony bywał zegar, który odliczał czas do końca promocji, co jeszcze zwiększało wrażenie, że specjalna oferta jest ograniczona w czasie. Po skończeniu czasu promocji następował reset i czasomierz rozpoczynał odmierzanie czasu kolejnej udawanej oferty specjalnej. To przykład tzw. dark patterns, czyli praktyk wykorzystujących wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje.

– Sugerowanie przez sklepy internetowe ograniczonego czasu trwania atrakcyjnych promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one nieustannie, to niezgodna z prawem praktyka rynkowa. Permanentne promocje to w rzeczywistości marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd. Proces decyzyjny konsumenta nie powinien podlegać żadnym naciskom czy działaniom o charakterze socjotechnicznym – powiedział, cytowany w komunikacie, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak podał Urząd, jeśli zarzuty wobec Azagroup zostaną potwierdzone, spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Eska Daje Szkołę #1 Co to jest inflacja?