Takiego treningu lubelscy żużlowcy jeszcze nie mieli! [GALERIA]

2021-11-05 8:17

Żużlowcy Motoru Lublin sprawdzali jak aerodynamika może wpłynąć na ich szybkość na torze. Było to możliwe dzięki tunelowi aerodynamicznemu, który stanął na Politechnice Lubelskiej. Będzie służył do rozwoju naukowego potencjału uczelni i rozwoju dydaktycznego studentów, ale nie tylko. Może pomóc także lubelskim sportowcom. Oni pierwsze badanie mają już za sobą.

- Wrażenia są bardzo pozytywne - mówi Jarosław Hampel z Motoru Lublin. - Ścigając się na torze żużlowym nie zastanawiamy się nad tą aerodynamiką i nie myślimy o tym. Natomiast biorąc udział w tym eksperymencie w tunelu skupiałem się nad tymi elementami, próbowałem ustawić się w ten sposób, aby uzyskać tą aerodynamikę jak najbardziej korzystną. Na podstawie tych wyników będziemy mogli wyciągnąć wnioski i stwierdzić jaka sylwetka jest najbardziej optymalna jeśli chodzi o jazdę motocyklem żużlowym.

Tunel aerodynamiczny, który stanął na Politechnice Lubelskiej zajmuje powierzchnię 160 metrów kwadratowych i waży 40 ton. Można prowadzić w nim badania związane z lotnictwem, motoryzacją, energetyką wiatrową, budownictwem i sportem.

- Tunel jest największym tunelem we wschodniej Polsce - mówi prof. Mirosław Wendeker, kierownik Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej. - Ma komorę pomiarową dużą o łącznej powierzchni 3,5 metra kwadratowego, gdzie wiatr wieje z prędkością 108 km/h oraz niewiele mniejszą komorę pomiarową, w której możemy badać statki powietrzne z prędkościami 216 km/h.

Tunel kosztował 4,6 mln zł, z czego prawie 80% pochodziło ze środków uczelni.​