Dworzec Metropolitalny w Lublinie otwarty jesienią? Ratusz podaje „ostateczny termin”

i

Autor: Miasto Lublin

Inwestycje

Dworzec Metropolitalny w Lublinie gotowy jesienią? Ratusz podaje „ostateczny termin”

2023-05-15 11:51

Ratusz podaje, że do jesieni potrwa budowa Dworca Metropolitalnego. Ostateczny termin zakończenia prac przy nowym obiekcie oraz przebudowie ulic w jego rejonie ustalono na drugą połowę października. To już kolejna zmiana terminu w ostatnim czasie. Czy tym razem się uda?

– W związku ze złożeniem przez firmę Budimex, generalnego wykonawcę inwestycji, kolejnego wniosku o zmianę terminu jej zakończenia, po przeprowadzonej analizie, podpisaliśmy aneks wydłużający o następne miesiące realizację prac – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Jak tłumaczy ratusz, wpływ na wydłużenie terminu mają kolejne nieplanowane roboty dodatkowe oraz zamienne.

- Przede wszystkim dotyczą one wykonania tzw. ściany zielonej. Zaprojektowane rozwiązania nie są dostępne na rynku w konfiguracji przewidzianej przez projektanta. Tym samym wykonawca musi zaproponować zamiennik zbliżony technologią do tej z projektu oraz opracować dokumentację warsztatową – podaje Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego ratusza.

Lublin. Budowa dworca metropolitarnego

Aktualnie trwają procedury w tym zakresie. Dodatkowo, po audycie przeciwpożarowym stwierdzono konieczność zamontowania dodatkowych opraw awaryjnych oraz wykonania zasilania i sterowania rozdzielnicą oddymiania, klapami pożarowymi i oddymiającymi. Niezbędna jest także realizacja zasilania kabli grzejnych koryt odwadniających wiaty peronowe.

Dworzec będzie miał nowe dodatki

W ramach nowego systemu identyfikacji wizualnej obiektu planowany jest montaż podświetlanego napisu Dworzec Lublin (pod dachem budynku od strony ul. Lubelskiego Lipca '80), co nie było przewidziane w zakresie pierwotnej dokumentacji. Aktualnie otrzymano ofertę od biura projektowego na opracowanie dokumentacji, co po przeprowadzeniu negocjacji pozwoli na zlecenie prac w tym zakresie. Dodatkowym zadaniem jest również budowa zasilania szyldów identyfikacji pasażerskiej.

Wszystkie te zadania wynikły w trakcie realizacji i nie były ujęte na poziomie pierwotnej dokumentacji projektowej. Istotny wpływ na termin realizacji inwestycji miał także czas oczekiwania na uzgodnienie dokumentacji i podpisania aneksu do umowy związanej z fotowoltaiką.

Zobacz także: Dworzec Metropolitalny w Lublinie - postępy prac

Nowy termin otwarcia lubelskiego dworca

Czy jesień będzie ostatecznym terminem? Zgodnie z obowiązującym aneksem z 27 lutego i protokołem konieczności będącym jego załącznikiem, termin zakończenia realizacji inwestycji uzgodniono na 15 maja, warunkując to obowiązującą umową na dofinansowanie projektu unijnego, z którego realizowane jest zadanie.

Jednak w ostatnim czasie ratusz podpisał aneks z Województwem Lubelskim - Instytucją Zarządzającą, na zakończenie inwestycji w zakresie rzeczowym do 31 października oraz finansowym do 31 grudnia br.

- W związku ze złożonym przez Wykonawcę wnioskiem o zmianę terminu, z uwagi na potrzebę wykonania robót dodatkowych i zamiennych niezbędnych do zakończenia inwestycji, Miasto Lublin zawarło ostateczny aneks terminowy z datą zakończenia inwestycji do 20 października br. Aneks dotyczy umowy z 18 grudnia 2020 r., która swoim zakresem obejmuje zadania 1, 3 i 4, czyli budowę budynku dworca wraz z placem peronów odjazdowych i przyjazdowych, przebudowę pl. Dworcowego oraz przebudowę sąsiadujących dróg - ul. Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej, a także ronda Sportowców – informuje Góźdź.

Zobacz także: Dworzec Metropolitarny w Lublinie rośnie w oczach! Zdjęcia z budowy są fenomenalne!

Dworzec Metropolitalny ma już swoją nazwę

Dworzec Lublin, taką oficjalną nazwę otrzymał nowoczesny obiekt – przyszłe centrum komunikacyjne regionu.

– Budujemy w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny Lublina z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Ta kluczowa inwestycja nie tylko z punktu widzenia miasta, ale także całego regionu. Dlatego przy wyborze nazwy dla tego obiektu zależało nam, by miała ona charakter uniwersalny, czyli była łatwo identyfikowalna z nowym miejscem, prosta i jednoznaczna. Dworzec Lublin ma być nazwą rozpoznawalną zarówno wśród mieszkańców naszego miasta, jak i osób przyjezdnych oraz turystów – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Nowy Dworzec będzie administrowany przez Zarząd Transportu Miejskiego, który jako organizator komunikacji miejskiej na terenie miasta posiada kompetencje do realizacji zadań związanych z transportem publicznym. ZTM odpowiedzialny będzie za kompleksowe zarządzanie Dworcem, w tym bieżące utrzymanie wybudowanej infrastruktury dworcowej i transportowej, zawieranie umów z przewoźnikami czy organizację dystrybucji i sprzedaży biletów.

Trwa budowa dworca – jak będzie wyglądał?

W ramach inwestycji Miasto przy Dworcu Głównym PKP buduje Dworzec Lublin, który w jednej części miasta skupi komunikację miejską, pozamiejską autobusową zintegrowaną z komunikacją kolejową. Cały plac Dworcowy zmienia się w deptak, którego centrum stanowić będzie inteligentny, nowoczesny obiekt wraz z peronami i nowym układem drogowym.

Powstaje trzykondygnacyjny budynek wraz z częściowo użytkowym dachem oraz parkingiem podziemnym dla 174 samochodów. W części użytkowej dachu trwa montaż placu zabaw, który będzie się składał z systemowego parku linowego. Obecnie na ukończeniu są prace w zakresie fotowoltaiki. Trwa montaż fasad szklanych na budynku dworca. W garażach podziemnych montowane są instalacje wewnętrzne i prowadzone prace wykończeniowe. W budynku trwa montaż instalacji sanitarnej, wentylacji mechanicznej i elektrycznej. Zakończono już wykonywanie przegłębienia w płycie głównej i firma Budimex - generalny wykonawca, zamontowała ruchome schody.

Zobacz także: Lubelski dworzec już teraz robi ogromne wrażenie! Sami zobaczcie 

Prace obejmują również przebudowę m.in. ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Przy ul. 1 Maja do realizacji pozostało nasadzenie zieleni oraz oznakowanie pionowe i poziome, a także montaż stojaków rowerowych i koszy na śmieci. Przy ul. Dworcowej i pl. Dworcowym, po zakończonych robotach drogowych, prace obejmą zieleń i małą architekturę. Na rondzie Sportowców oraz ulicach: Młyńskiej, Krochmalnej, Stadionowej oraz Pocztowej pozostało do wykonania oznakowanie poziome, a  na ul. Gazowej (placu nawrotowym) i łączniku pomiędzy ul. Gazową a ul. Młyńską wykonanie warstwy ścieralnej, oznakowanie poziome i pionowe oraz roboty przy zakładaniu trawników. Wokół budynku głównego i pod wiatami peronów odjazdowych trwają prace przy układaniu chodników z kostki i płyt granitowych. W zakresie trakcji trolejbusowej trwa montaż rozjazdów.

Na obszarze około 29 tys. m2 powstanie łącznie:

  • 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,
  • 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,
  • 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,
  • 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
  • 166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride,
  • 67 stanowisk postojowych w obiektach Bike&Ride,
  • 11 stanowisk postojowych w obiektach Kiss&Ride,
  • około 6 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych i autobusowych,
  • 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej.

W ramach wszystkich zadań wchodzących w zakres projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla LOF planowane są nasadzenia około 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych.

Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. Do tej pory wartość wykonanych robót dla całego projektu wynosi ponad 224 mln zł, zaś zaawansowanie prac przy budowie budynku Dworca wynosi obecnie około 150 mln zł.

Zobacz także: Lubelski dworzec miał być gotowy do końca lutego. Wykonawca poprosił o przedłużenie terminu