Będzie limit prędkości na autostradach w Niemczech?

i

Autor: pixabay

Transport

Będzie limit prędkości na autostradach w Niemczech? Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce zmian w przepisach

2023-06-14 15:48

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce wprowadzenia ograniczenia prędkości do 130 km/h na autostradach w Niemczech. Zdaniem ETSC limit prędkości nie tylko ograniczy emisję spalin, ale także pozwoli zaoszczędzić blisko miliard euro rocznie.

Po raz kolejny wraca temat wprowadzenia ograniczenia prędkości na niemieckich autostradach. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce wprowadzić limit prędkości do 130 km/h. Zdaniem ETSC takie rozwiązanie pozwoli nie tylko ograniczyć emisję spalin, ale także przyczyni się do ogromnych oszczędności. 

Organizacja powołuje się na badania dziennika "Ecological Economics", zgodnie z którymi limit prędkości na niemieckich autostradach przyczyni się do oszczędności wynoszących 950 mln euro.  

Skąd taka kwota? Zdaniem ekspertów to suma oszczędności wynikających nie tylko z mniejszego zużycia paliwa oraz wolniejszego zużywania się części samochodowych, ale także z mniejszych wydatków ponoszonych na usuwanie skutków wypadków, w tym leczenie poszkodowanych. W wyliczeniu uwzględniono także koszty związane z dostosowywaniem infrastruktury drogowej do poruszania się z bardzo wysokimi prędkościami, m.in. montaż ekranów akustycznych. Co więcej, na sumę oszczędności składa się także czas stracony przez kierowców w korkach. Zdaniem analityków, nadmierna prędkość na niemieckich autostradach aż w 20 proc. przyczynia się do zatorów drogowych.

- W świetle niemieckich przepisów dotyczących zmian klimatycznych, które zmuszają rząd do redukcji emisji, ograniczenie prędkości należy uznać za politykę korzystną dla obu stron: cele środowiskowe mogą być zrównane z zyskami ekonomicznymi, wspieranymi przez społeczeństwo  - argumentuje Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu na swojej stronie internetowej. 

ETSC porusza także kwestie bezpieczeństwa na niemieckich drogach.

- Ryzyko śmierci na niemieckiej autostradzie jest około dwukrotnie wyższe niż na brytyjskiej czy duńskiej - pisze organizacja.

Największe niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC jest przeciwne wprowadzeniu ograniczenia prędkości, z kolei drugie co do wielkości - ACE, aktywnie wspiera wprowadzenie limitu do 130 km/h.

Niemcy przerwali remont skrzyżowania