H&M zamyka sklepy. Sieć notuje ogromne straty
H&M to jeden z największych sprzedawców odzieży na świecie. Szwedzka sieciówka działa w 38 krajach, a ich sklepy liczy się w tysiącach. Wkrótce jednak może się to zmienić, ponieważ gigant modowy zmaga się z problemami finansowymi. H&M od początku pandemii notuje ogromne straty. Do tego sieć po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę wycofała się z Rosji, gdzie posiadała blisko 200 sklepów. Na złą sytuację finansowa wpływają także malejąca marża oraz rosnące koszty. Jak podaje Bankier.pl, zysk netto sieci w ubiegłym roku był o 68 proc. niższy niż w roku poprzednim.
Jeszcze w 2022 r. sieć zmuszona była zredukować zatrudnienie i zwolnić blisko 1,5 tys. pracowników. Również najmniej rentowne sklepy stacjonarne były zamykane. Teraz podejmuje kolejne kroki w celu ratowania biznesu - zamierza zamykać kolejne lokalizacje.
Ile sklepów H&M będzie zamkniętych?
Jak wylicza Bakier.pl, sieć w szczytowym okresie miała 5076 na całym świecie. W ubiegłym roku liczba została zredukowana do 4465. W najbliższym czasie ma się zmniejszyć o kolejne 100 sklepów. H&M chce postawić większy nacisk na sprzedaż internetową, a jednocześnie zlikwidować najbardziej nierentowne sklepy.
- W połączeniu z naszymi inwestycjami i poprawą wydajności mamy przesłanki, by sądzić, że rok 2023 będzie rokiem zwiększonej sprzedaży, poprawy rentowności i niższych zapasów. Tym samym nasz cel, jakim jest osiągnięcie dwucyfrowej marży operacyjnej na cały rok 2024, pozostaje w aktualny - mówiła prezes Helena Helmersson dla portalu marketscreener.com.
Jak podają media, w pierwszej kolejności będą zamykane sklepy w Niemczech, gdzie sieć posiada obecnie najwięcej lokalizacji. W 2022 roku H&M redukował liczbę sklepów w Wielkiej Brytanii. Szacuje się, że likwidowano co 5 sklep w UK.
H&M - krótka historia firmy
Szwedzką markę modową założył w 1947 roku Erling Persson. Pomysł zrodził się w czasie jego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Persson zamierzał otworzyć sklep z jakościowymi, lecz tanimi ubraniami. Pierwszy sklep pod nazwą Hannes powstał w szwedzkim Västerås. Początkowo oferował ubrania tylko dla kobiet. W 1968 roku Erling Persson kupił klep Mauritz Widforss w Sztokholmie i rozszerzył ofertę o ubrania męskie. Wówczas firma zmieniła nazwę na Hennes & Mauritz.
W Polsce pierwszy sklep H&M otwarto w 2003 roku. Obecnie sieć posiada w naszym kraju 190 sklepów.