Program Ochrony Powietrza dla Małopolski przyjęty ponad partyjnymi podziałami

i

Autor: Wojciech Sidorowicz

Program Ochrony Powietrza dla Małopolski przyjęty ponad partyjnymi podziałami

2020-09-28 22:40

W Małopolsce przyjęto Program Ochrony Powietrza. Zakłada on między innymi utworzenie strefy czystego transportu w Krakowie, wprowadzenie zakazu palenia w kominkach w całym regionie, jeśli nie są jedynym źródłem ogrzewania. Skrócono także czas interwencji, gdy któryś z mieszkańców zgłosi podejrzenie spalania odpadów.

Sejmik Województwa Małopolskiego przegłosował przyjęcie Programu Ochrony Powietrza dla całego regionu. Dokument ma przyśpieszyć działania związane z walką ze smogiem we wszystkich gminach. Porządkuje obowiązki i zadania, które stoją przed samorządami.

- Przyjęcie Programu Ochrony powietrza do kolejny krok w pracy nad lepszym powietrzem, ale to też nie jedyny krok. Tak naprawdę to od determinacji mieszkańców Małopolski oraz wielu innych instytucji, jak samorządy czy Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska zależeć będzie, na ile przepisy zawarte w Programie będą wdrażane w życie - mówi Tomasz Urynowicz, wicemarszałek województwa małopolskiego. 

Program Ochrony Powietrza

i

Autor: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Najważniejsze założenia Programu Ochrony Powietrza to między innymi wprowadzenie strefy czystego transportu w Krakowie, a także zakazu palenia w kominkach, jeśli w gminie będzie obowiązywało ostrzeżenie pierwszego stopnia o zanieczyszczeniu powietrza. Zakaz będzie dotyczył jedynak tylko tych domów, w których kominek nie jest jedynym źródłem ogrzewania. 

Stopnie zanieczyszczenia powietrza

POP wprowadza trzy stopnie zagrożenia zanieczyszczeniem powietrza. Wytyczne do ich ustalenia zostały skonsultowane z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska. Podział jest następujący:

1. stopień – gdy średnia stężenia pyłu PM10 z ostatnich 12 godzin przekroczy 80 µg/m3

2. stopień – ogłaszany przez GIOŚ – gdy istnieje ryzyko przekroczenia wartości średniego dobowego stężenia pyłu PM10 – 100 µg/m3 (tzw. poziom informowania)

3. stopień - ogłaszany przez GIOŚ – gdy istnieje ryzyko przekroczenia wartości średniego dobowego stężenia pyłu PM10 – 150 µg/m3 (poziom alarmowy).

Strefy czystego transportu

POP zakłada wprowadzenie w Krakowie do 2026 roku strefy czystego transportu. Wiąże się ona z tym, że posiadacz 12-letniego samochodu z silnikiem Diesla lub 20-letniego samochodu z silnikiem benzynowym nie będzie mógł wjechać do danego rejonu miasta. Powstanie takich stref zależy od przepisów krajowych, które jeszcze w tym momencie nie powstały.

Interwencja ws. spalania odpadów

Podczas sesji Sejmiku przyjęto także poprawkę do POP, która skraca czas interwencji gminy, gdy któryś z mieszkańców zgłosi fakt palenia śmieciami w okolicy.

- Ten czas skrócono do dwunastu godzin. Do tej pory mieszkaniec, który zgłosił na przykład to, że jego sąsiad pali śmieciami, miał zagwarantowaną interwencję gminy w tej sprawie w ciągu 24 godzin. To bardzo długo. W takim czasie nie da się stwierdzi, czy ktoś palił śmieciami, nawet jeśli do laboratorium zostaną wysłane próbki popiołu. Teraz gminy będą musiały zainterweniować dużo szybciej - mówi Andrzej Guła z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Gminy powinny przygotować wewnętrzną procedurę przeprowadzenia kontroli palenisk pod kątem przestrzegania uchwały antysmogowej i zakazu spalania odpadów do 30 września 2021 roku. 

Edukacja

Z badań przeprowadzonych przez Krakowski Alarm Smogowy i Urząd Marszałkowski wynika, że Małopolanie nie wiedzą, czym jest uchwała antysmogowa. Dokument zakładający znaczne wymianę kopciuchów na nowe, ekologiczne piece, ma wejść w 2023 roku. Program Ochrony Powietrza ustala, że to w obowiązku gmin będzie edukowanie mieszkańców na temat założeń uchwały. 

Pierwszy w Polsce Program Ochrony Powietrza. Posłuchaj materiału Wojciecha Sidorowicza:
Park Jerzmanowskich w Krakowie po remoncie
Sonda
Czy gorączka zawsze towarzyszy chorobie?