Punkt mobilności

i

Autor: KK

Miasto porozumiało się z operatorem e-hulajnóg. To koniec zaśmiecania nimi Krakowa?

2020-09-02 19:26

To pierwszy, poważny krok w kierunku ucywilizowania rynku elektrycznych hulajnóg w Krakowie. Zarząd Transportu Publicznego podpisał porozumienie z jednym z operatorów urządzeń.

Umowa reguluje zasady korzystania z pojazdów w przestrzeni miejskiej. Sebastian Kowal z ZTP wyjaśnia, że kluczowe dla umowy są trzy punkty.

Ograniczenie prędkości do 15 km/h na terenach zielonych oraz miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych, wypożyczanie i pozostawianie tylko w punktach mobilności ewentualnie w miejscach, w których nie przeszkadzają pieszym czy rowerzystom i trzeci punkt - zobowiązanie do zbierania niewłaściwie zaparkowanych hulajnóg - wylicza. 

Dodaje, że w najbliższym czasie porozumienie zostanie podpisane przez pozostałych działających na terenie Krakowa operatorów. 

Paweł Maliszewski, współzałożyciel Blinkee City uważa, że porozumienie przysłuży się nie tylko miastu, ale i samym operatorom.

Dzięki uporządkowaniu rynku odbiór usługi będzie bardziej pozytywny. To, że ona jest potrzebna to wiemy. Bardzo wielu użytkowników traktuje je w dojazdach do pracy, uzupełnienie transportu. Dzięki regulacjom hulajnogi zyskają wizerunkowo - stwierdza.

Adam Jędrzejewski ze stowarzyszenia Mobilne Miasto. Uważa, że rynek e-hulajnóg wciąż pozostaje w prawnej próżni.

Nie ma żadnych regulacji i to stwarza wielkie wyzwania przed zarządzającymi miastami. Negocjacje z operatorami trwały tak długo, bo miasta nie miały na czym się oprzeć. E-hulajnoga nie jest w żaden sposób wpisana w porządek prawny. Według przepisów, ich użytkownicy traktowani są jak piesi, więc np. jazda po drogach dla rowerów jest zabroniona. Więc ten przedłużający się proces legislacyjny nie pomaga w uregulowaniu i uporządkowaniu sytuacji - mówi. 

W Krakowie Działą obecnie sześciu operatorów. Flota każdego z nich liczy około kilkuset urządzeń.

Hulajnogi elektryczne w Krakowie
Posłuchaj o bezmoczu, czyli całkowitym zatrzymaniu moczu. Jakie ma przyczyny? To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Testy do policji Multi Select 2020. Sprawdź, czy możesz zostać policjantem - cz. III

Pytanie 1 z 20
Chętnie czytam czasopisma techniczne