W zeszły piątek w magistracie odbyło dziewiąte posiedzenie komitetu samorządowego przy Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych. Kraków nieprzypadkowo był gospodarzem spotkania. Tematem były prace Krakowa nad utworzeniem na terenie całego miasta Strefy Czystego Transportu, pierwszej w Polsce. Śladem Krakowa chcą podążać inne samorządy, w tym Wrocław i Łódź.
To, z czego można czerpać, jeśli chodzi o Kraków to zapisy w uchwale, które mówią choćby o tym, że obejmuje się całe miasto. To jest ogromna wartość, ponieważ nie ma rozróżnienia na części miasta, tylko całe miasto jest na równych zasadach. Kolejne elementy to progresywność i progresja, która następuje - mówi Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi.
W ubiegłą środę odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu. Na sesji rady miasta radni sugerowali ujednolicenie jej zapisu dla wszystkich miast w Polsce.
Mówiliśmy także o dyskusji, która na Radzie Miasta miała miejsce. Omawialiśmy te mankamenty, które w uchwale mogły się pojawić i które należy usunąć, dzięki poprawkom prezydenta, tak, aby ta uchwała była jak najbardziej doskonała - dodaje Andrzej Kulig, wiceprezydent Krakowa.
W całej Europie funkcjonuje ponad 300 takich stref. Krakowska Strefa Czystego Transportu ma zacząć obowiązywać w połowie 2024 roku.