Kraków szykuje się do budowy premetra. Co wiemy o planowanej inwestycji? Gdzie będą zlokalizowane podziemne przystanki?

2023-01-13 10:17

Siedem podziemnych przystanków powstać ma w ramach budowy I etapu premetra w Krakowie. Chodzi o odcinek pomiędzy Domem Handlowym Wanda a ul. Piastowską, który liczyć ma ponad 10 kilometrów długości. Na trasie tej zatrzymamy się przy rondzie Polsadu, rondzie Młyńskim, w okolicach Olszy, na rondzie Mogilskim oraz Dworcu Głównym, Starym Mieście i Akademii Górniczo-Hutniczej. Zobacz wizualizacje.

Premetro w Krakowie. Co wiemy o planowanej inwestycji?

Jak przekazuje magistrat, jeszcze w tym roku ma zostać uzyskana decyzja środowiskowa dla I etapu premetra w Krakowie. Chodzi o odcinek pomiędzy Domem Handlowym Wanda a ul. Piastowską. Trasa liczyć ma prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 estakada. Zakładany czas przejazdu to ok. 9 minut.

Na trasie pierwszego etapu znaleźć się ma pięć przystanków naziemnych, dwa na estakadzie (Wiślicka, os. Oświecenia) i siedem podziemnych (rondo Polsadu, rondo Młyńskie, Olsza, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, Akademia Górniczo-Hutnicza). Łącznie ma powstać 14 przystanków (w przypadku przystanku na Starym Mieście konserwator wyraził zgodę na budowę stacji w rejonie ul. Rajskiej, natomiast władze Krakowa zamierzają zabiegać o zezwolenie konserwatorskie na budowę podziemnej stacji premetra w sąsiedztwie Teatru Bagatela).

Jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Zważywszy na rozległość tego rozwiązania jest to bardzo wymagająca decyzja środowiskowa, ale spodziewamy się uzyskać ją do połowy tego roku. Kiedy już się tak stanie, przystąpimy do projektowania. Przynajmniej projektowania pierwszego etapu, tego najważniejszego tunelowego rozwiązania, po to choćby, że gdy zostaną uruchomione środki europejskie, będziemy mogli ten projekt realizować - przekazuje Andrzej Kulig, wiceprezydent Krakowa.

Czym jest premetro? Jak ta inwestycja ma wyglądać w Krakowie?

Czym się różni premetro od metra? Podstawowa różnica jest taka, że w przypadku premetra środkiem transportu jest tramwaj, w metrze - tabor kolejowy. Ponadto, premetro nie przebiega całkowicie pod ziemią.

W proponowanym krakowskim wariancie z całej trasy liczącej 21,82 km, pod ziemią znajdzie się 6,6-kilometrowy odcinek. Tunel, według projektu, pobiegnie na odcinku centralnym oraz w rejonie wielowariantowego węzła przesiadkowego w Bronowicach. 1,4 km pobiegnie estakadą, a pozostałe odcinki to trasa na powierzchni terenu.

W Krakowie powstać mają 32 przystanki, czyli o wiele więcej niż zazwyczaj jest w klasycznym metrze, a odległość między nimi ma wynosić ok. 670 m. Szacuje się, że w godzinach szczytu krakowskie premetro przewiezie 14 tys. pasażerów.

Kiedy premetro w Krakowie ma być gotowe?

Jak wskazuje koncepcja z 2021 roku premetro miałoby zostać uruchomione w 2033 r. Szacunkowy koszt realizacji I etapu to ok. 2,5 mld zł, całości - ok. 6 mld zł.

Docelowo trasa ma połączyć Wzgórza Krzesławickie z okolicami drogi wylotowej na Olkusz, czyli ul. Jasnogórską. Po drodze łączyć ma także inne dzielnice po północnej stronie Wisły: Nową Hutę, Bieńczyce, Mistrzejowice, Prądnik Czerwony, Grzegórzki, Stare Miasto i Krowodrzę.

Wielkie wykopy pod Krakowem: tak powstają najwazniejsze inwestycje drogowe w regionie. Prace potrwają jeszcze rok