Wizualizacja dworca PKP w Kielcach

i

Autor: PKP S.A.

Ponad 44 mln złotych! Tyle będzie kosztowała modernizacja dworca PKP w Kielcach

2022-01-26 13:50

W końcu nadszedł ten dzień. Podpisano umowę na przebudowę kieleckiego dworca PKP. Sama bryła zbyt wiele się nie zmieni, ale prawdziwą metamorfozę przejdzie wnętrze budynku. Poprawiona zostanie infrastruktura dla niepełnosprawnych. Powstanie zielona ściana z mchu, kącik zabaw dla najmłodszych, czy chociażby lokale komercyjne.

- Ten budynek zacznie być nowoczesny. Czyli powstaną systemy bezpieczeństwa, systemy oszczędności energii, będzie ogrzewanie i klimatyzacja. Na holu będzie olbrzymie pomieszczenie, ponad 500m2, gdzie będą kasy, czy toalety - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.​ - Bryła tego budynku pozostanie taka jak jest, natomiast zostanie udoskonalona - dodaje.

Renowacji zostanie poddana elewacja budynku. Szczególną uwagę będą zwracały przeszklenia umiejscowione w centralnej części budynku oparte o konstrukcje słupowo-ryglową ze specjalnymi mocowaniami. Dzięki nim osoba patrząca na budynek z zewnątrz będzie widziała olbrzymich rozmiarów szklaną taflę z delikatnymi podziałami pionowymi i poziomymi. Modernistycznego charakteru elewacji dodadzą jasnoszare okładziny wykonane z płyt fibrobetonowych. To pierwsza taka realizacja na dworcu w Polsce. Utrzymana w duchu modernizmu estetyka dworca w Kielcach zostanie podkreślona przez nową iluminację nocną. Natomiast na szczycie budynku dworca zaprojektowano podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz logotyp PKP i nazwę stacji – Kielce (od strony peronów).

W zmodernizowanym dworcu PKP swoje miejsce znajdą również lokale komercyjne, ale nie tylko. - W porozumieniu z prezesem PKP nasza jednostka Zakład Transportu Miejskiego będzie miał też tutaj siedzibę - informuje Bożena Szczypiór, zastępca prezydenta Kielc.

Duże zmiany wewnątrz budynku

Hol będzie kwintesencją nowoczesnej aranżacji wnętrz - oparty na kontraście jasnych ścian i przeszklonych witryn z ciemną posadzką wykonaną z lastryko. W ten sposób zaprojektowanej aranżacji „ciepła” doda wykonany z dębowych listewek sufit podwieszany z liniowymi oprawami świetlnymi. Ciekawym detalem w przestrzeni nowego holu, nawiązującym do trendów ekologicznych, będzie „zielona ściana”, pokryta chrobotkiem reniferowym. Mech ten, co ciekawe, nie znalazł się w holu tylko jako zielony akcent, ale posiada również zdolności akustyczne, poprawiające wytłumienie wnętrz. Stąd zielona ściana będzie umieszczona na wejściu do specjalnie przygotowanego kącika zabaw dla dzieci. Najmłodsi oprócz stolików i krzesełek skorzystają w nim z trzech gier ściennych, a także z interaktywnej wieży z monitorem oraz pakietem gier edukacyjnych. Przyjaznego charakteru wnętrzu będzie dodawała wielkoformatowa, kolorowa fototapeta.

W nowym holu podróżni znajdą ergonomiczne ławki wyposażone w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. Będzie on również klimatyzowany. W sąsiedztwie holu na parterze, oprócz pomieszczeń kas biletowych i lokali komercyjnych, zaprojektowano również toalety dla podróżnych. Dostaniemy się z niego również za pomocą schodów i wind do tunelu prowadzącego na perony. W centralnej części budynku i w jego skrzydłach na wyższych kondygnacjach zlokalizowano pomieszczenia biurowe.

Udogodnienia dla niepełnosprawnych

Dworzec stanie się również bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Do strefy obsługi podróżnych dostaniemy się za pomocą dwóch pochylni zlokalizowanych od strony miasta i peronów. Równie proste będzie przemieszczanie się po budynku, gdyż w projekcie zaplanowano likwidację barier architektonicznych oraz montaż czterech wind, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe, które ułatwiają poruszanie się po dworcu i orientację w terenie osobom niewidzącym i niedowidzącym. Z kolei przy kasach biletowych zamontowane zostaną urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych.

Budynek będzie posiadał wiele rozwiązań proekologicznych 

Zaprojektowano energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast na dachu budynku zlokalizowano 27 paneli fotowoltaicznych, które w ciągu roku będą w stanie wyprodukować około 8500 kWh „zielonej” energii elektrycznej – wykorzystywanej na potrzeby budynku. Dworzec będzie również bardziej energooszczędny dzięki zastosowaniu materiałów elewacyjnych i ślusarki o niskim współczynniku przenikania ciepła, kurtyn powietrznych oraz pomp ciepła. Dworzec planuje się wyposażyć w system BMS (Building Management System) odpowiedzialny za pracę urządzeń i instalacji oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Miejsca parkingowe

Metamorfozę przejdzie również niewielki teren znajdujący się przy południowym i północnym skrzydle dworce. Po przeprowadzeniu rozbiórek powstaną tam parkingi na 18 samochodów. W jego sąsiedztwie zaplanowano nowe chodniki, wiatę rowerową oraz nowe elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie). Na nowo zostanie urządzone tereny zielone, gdzie poza trawnikiem, zaplanowano nasadzenia drzew i krzewów.

Koszt przebudowy dworca w Kielcach to 44,21 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą robót jest firma MGBuilding z Kielc, a projekt przebudowy dworca wykonała pracownia Pas Projekt z Nadarzyna. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych po przebudowie to druga połowa 2023 roku.

Dworzec tymczasowy

Podczas modernizacji dworca PKP, podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego, który ma powstać w ciągu dwóch miesięcy.

- Dworzec tymczasowy przejmie wszystkie funkcje pasażerskie, a modernizowany budynek dworca zostanie zamknięty. Będzie to funkcjonowało przez jakiś czas - mówi Ireneusz Maślany.

info: Informacja Prasowa PKP S.A.

Modernizacja olsztyńskiej Uranii: byliśmy na placu budowy
Sonda
Lubisz podróżować pociągiem?