Kolejne ataki oszustów w powiecie braniewskim

2021-11-16 8:43
Kolejne ataki oszustów w powiecie braniewskim
Autor: www.pixabay.com Kolejne ataki oszustów w powiecie braniewskim

Dwie młode mieszkanki powiatu braniewskiego straciły pieniądze, a wszystko za sprawą oszustów. Tym razem do pokrzywdzonych zgłosili się – fałszywy kupiec oraz fałszywy pracownik banku.

Do oficera dyżurnego braniewskiej Policji zgłosiły się dwie młode kobiety informując, że na skutek działania oszustów straciły pieniądze. Sprawą zajęli się kryminalni. Jak wynika z policyjnych ustaleń, pierwsza z pokrzywdzonych wystawiła na sprzedaż pewną rzecz na jednym z popularnych portali. Po pewnym czasie otrzymała wiadomość e-mail od potencjalnego kupca. Do korespondencji załączono link, który przekierował kobietę na fałszywą stronę portalu sprzedażowego. Kolejny etap oszustwa polegał „potwierdzeniu sprzedaży”. Bezpośrednio po kliknięciu w ikonkę 30-latka została przekierowana do bankowości elektronicznej, nie wiedząc, że ma do czynienia z oszustwem – wpisała swoje dane. O tym, że padła ofiarą przestępczego działania przekonała się momencie, w którym otrzymała smsowe powiadomienia z prawdziwego banku o wypłacie 900 złotych.

Tego samego dnia do policjantów zgłosiła się kolejna pokrzywdzona. Tym razem 24-latka dała się zwieść oszustowi, który podawał się za pracownika banku. W rozmowie telefonicznej mężczyzna przekonywał pokrzywdzoną, że jej dane zostały wykradzione i musi zabezpieczyć swoje oszczędności. Rozmówca dodał, że w jednym z polskich miast ktoś próbuje uzyskać z konta pokrzywdzonej kwotę 3 tys. złotych i istnieje szansa, na anulowanie tej transakcji oraz zabezpieczenie środków. . Jedyne, co musiała zrobić 24-latka to zatwierdzić takie działanie kodem BLIK. Po chwili kobieta postanowiła zweryfikować przekazywane jej informację i dodzwoniła się do prawdziwego banku. Ta rozmowa otworzyła jej oczy. Niestety, z konta pokrzywdzonej zniknęły 3 tys.zł, a kod, który miał anulować transakcję, tak naprawdę umożliwił jej sfinalizowanie.

Jak uniknąć oszustwa:

• Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz. Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich.

• Gdy korzystasz z portali aukcyjnych, miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.

• Rozliczaj się przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem. Zobacz instrukcje płatności.

• Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.

• Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

Apelujemy o przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci!

Nie klikajmy bez zastanowienia w nieznane linki! Zachowajmy ostrożność po otrzymaniu linku z przekierowaniem do innej witryny internetowej, szczególnie jeżeli przenosi ona nas do stron logowań do kont bankowych, portali społecznościowych czy aukcyjnych. Nie udostępniajmy swoich poufnych danych m.in. numeru PESEL, numeru karty płatniczej czy kodu CVV. Należy również zweryfikować nadawcę otrzymanej wiadomości. W tym celu można przeanalizować adres strony. Często są one tworzone przez oszustów i do złudzenia przypominają istniejące legalne witryny. Różnić się mogą jednak jedną literą, kropką czy podkreślnikiem.

Pamiętajmy, że zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym to my sami w pierwszej kolejności musimy zadbać o bezpieczeństwo naszych danych osobowych oraz finansów.

Gang okradający pasażerów pociągów rozbity
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE