24 km nowej trasy szybkiego ruchu w Podlaskiem. To kolejny odcinek Via Via Baltica

i

Autor: Podlaski UW Nowy odcinek Via Baltica

24 km nowej trasy szybkiego ruchu w Podlaskiem. To kolejny odcinek Via Baltica

2022-12-23 8:56

W czwartek 22 grudnia otwarto 24-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej Via Baltica z Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. Z perspektywy Polski oraz Litwy jest to droga niezwykle ważna dla ruchu cywilnego, jak również wojska.

Via Baltica. 24 km nowej trasy w województwie podlaskim

Na trasie Suwałki - Budzisko powstała dwujezdniowa trasa ekspresowa o długości 24,2 km. Nawierzchnia nowej drogi została wykonana z betonu cementowego i przystosowana do obciążenia 11,5 ton na oś. Powstały tam dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki.

W ciągu nowej trasy wybudowano 34 obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, estakady i przejścia dla zwierząt. Przebudowane zostały drogi powiatowe i wojewódzka oraz drogi dojazdowe.

Odcinek S61 Suwałki - Budzisko był realizowany w systemie Projektuj i buduj przez firmę Budimex. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Koszt inwestycji to 1,4 mld zł.

Via Baltica. Ważna inwestycja gospodarcza i militarna

Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie z państwami Europy Zachodniej. W Polsce kluczowym fragmentem tego szlaku jest droga ekspresowa S61, która docelowo będzie mieć około 220 km długości i będzie prowadziła od węzła Ostrów Mazowiecka do Budziska. Kierowcy mogą już korzystać z blisko 160 km tej drogi. W Budowie jest jeszcze 55 km dróg i obwodnica Łomży.

„To droga nie tylko istotna dla ruchu cywilnego, ale także dla ruchu wojskowego” – powiedział podczas otwarcia odcinka minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Marius Skuodis.

W 2023 r. mają zostać udostępnione do ruchu dwa odcinki: blisko 23 km pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo (woj. warmińsko- mazurskie) oraz 19,5 km od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do węzła Śniadowo (na styku woj. mazowieckiego i podlaskiego).

W połowie 2024 r. wykonawca obwodnicy Łomży ma zapewnić przejezdność tego odcinka, czyli udostępnić do ruchu minimum jedną jezdnię na całej długości trasy głównej. To umożliwi przejechanie całej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska. Obwodnica z dwoma jezdniami ma być gotowa w połowie 2025 r.

Podlaskie. Potwornie trudna akcja ratowania imigrantów, którzy utknęli na bagnach