Ruszyła budowa "obejścia" Węgierskiej Górki. Na placu budowy symbolicznie wbita została pierwsza łopata

2020-06-25 22:54 Katarzyna Graboń

Choć fachowcy już działają na placu budowy - dziś oficjalnie wystartowała jedna z najdłużej wyczekiwanych inwestycji drogowych na Żywiecczyźnie. „Obejście” Węgierskiej Górki ma być gotowe w 2023 roku

Dziś na placu budowy pojawił się minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który wraz z ministrami Stanisławem Szwedem i Grzegorzem Pudą, przedstawicielami lokalnego samorządu oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad symbolicznie wbił pierwszą łopatę. Budowa oficjalnie ruszyła…


- To droga, na którą czekali nie tylko mieszkańcy Węgierskiej Górki, ale także turyści, którzy co roku właśnie tą trasą wybierają się na Słowację - przyznał w rozmowie z Radiem Eska minister Adamczyk.
- Budowa odcinka była wielokrotnie obiecywana mieszkańcom Żywiecczyzny. Dopiero teraz, będziemy mieli szlak komunikacyjny, który nie tylko ożywi region, ale przede wszystkim uwolni tutejszych mieszkańców od tego, co wiąże się niestety z zatłoczoną drogą krajową, szczególnie w układzie tranzytowym - dodał.
Wójt Węgierskiej Górki - Piotr Tyrlik ma nadzieję, że teraz budowa ruszy teraz ze zdwojoną siłą i za trzy lata mieszkańcy będą bezpieczni. - Musimy mieć jednak świadomość, że przez te najbliższe lata będzie nam bardzo trudno. Większość pojazdów budowy, będzie poruszać się przez centrum naszej miejscowości. Musimy to przeżyć, by następne pokolenia mogły tu bezpiecznie funkcjonować - dodaje.
Jak wyjaśnia kierownik budowy - Wojciech Borysławski „obejście” Węgierskiej Górki to bardzo trudna inwestycja - nie tylko pod względem technicznym, ale przede wszystkim logistycznym.
- Budowa jest dla nas wyzwaniem, ponieważ realizowana jest w trudnej lokalizacji, w trudnych warunkach terenowych, gdzie mamy osuwiska - tłumaczy. - Głównym utrudnieniem jest sam dostęp do budowy - są zaledwie trzy miejsca, skąd można się dostać bezpośrednio na plac budowy. Będziemy musieli wybudować też tymczasowe mosty. Pracujemy w terenie, gdzie z jednej strony ogranicza nas góra, z drugiej Soła - zaznacza nasz rozmówca.
Inwestycja warta ponad miliard czterysta milionów złotych zakłada wybudowanie w górzystym terenie czterech blisko dwukilometrowych tuneli, a także trzech mostów i pięciu estakad. Umowa na dokończenie drogi S1 została podpisana jesienią ubiegłego roku w Katowicach.
Brakujący odcinek S1 ma być gotowy w trzecim kwartale 2023 roku.

Pierwsza łopata na budowie "obejścia" Węgierskiej Górki