Mieszkańcy chcą rewitalizacji linii Żywiec - Sucha Beskidzka

i

Autor: Katarzyna Graboń

Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 jako inwestycja kluczowa w województwie śląskim i małopolskim. Pod inicjatywą w obu województwach podpisało się ponad dwa tysiące osób

2020-07-09 19:31

Sukces w dwóch województwach - sejmik województwa małopolskiego podjął ostatnio uchwałę w sprawie przyjęcia apelu dotyczącego rewitalizacji linii kolejowej z Żywca do Suchej Beskidzkiej, jako inwestycji kluczowej dla rozwoju województwa. Analogicznie - rok temu inicjatywę poparli radni województwa śląskiego

- Radni z Małopolski zaapelowali do wszystkich instytucji i podmiotów, które są odpowiedzialne za przyszłe inwestycje realizowane z unijnego budżetu, aby uwzględnili oni rewitalizację tej właśnie linii kolejowej, jako bardzo istotną dla rozwoju województwa oraz integracji Żywiecczyzny z Zachodnią Małopolską - tłumaczy Hubert Maślanka - prezes Stowarzyszenia Kolej Beskidzka reprezentujący komitet mieszkańców.
Inicjatywa została poparta przez wszystkich radnych sejmiku województwa małopolskiego przy zaledwie jednym głosie wstrzymującym.
Ta uchwała to wynik pierwszej w dziejach województwa inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców. Aby w ogóle mogła być procedowana - wymagane było zebranie tysiąca podpisów mieszkańców Małopolski. Tym zajęli się już społecznicy z żywieckiego Stowarzyszenia Kolej Beskidzka. Którzy zaledwie rok wcześniej przeprowadzili z sukcesem analogiczną akcję w województwie śląskim. Tu również inicjatywa uchwałodawcza mieszkańców zyskała uznanie radych wojewódzkich.
- Przyjęta uchwała ma charakter intencyjny, jest apelem i nie skutkuje na dzień dzisiejszy finansowo dla budżetu. Nie definiuje źródła finansowania ewentualnej inwestycji - zaznacza Hubert Maślanka - prezes Stowarzyszenia Kolej Beskidzka. - Uchwała stanowi jednak istotne potwierdzenie, że potrzeby społeczne są zauważane, a także utwierdzają nas w przekonaniu, że warto angażować lokalną społeczność - dodaje nasz rozmówca.
Stowarzyszenie wykonało już dokumentację przedprojektową oraz kosztorysy, które wskazują na znaczne podniesienie parametrów linii kolejowej nr 97. Jeśli uda się przeprowadzić remont linii, miejscami pociąg będzie mógł jechać nawet ponad 100 km/h, a czas przejazdu z Żywca do Suchej Beskidzkiej, Krakowa czy Zakopanego - skróci się blisko o połowę.
Uchwała sejmiku małopolskiego jest zamknięciem pewnego etapu starań o rewitalizację linii kolejowej Żywiec - Sucha Beskidzka.
- Mamy dziś sytuację, gdzie dwa najważniejsze samorządowe ośrodki decyzyjne podjęły taką uchwałę w formie apelu i wskazały, że ta inwestycja jest dla tych województw bardzo ważna - podsumowuje Hubert Maślanka. - Miejmy nadzieję, że ta inicjatywa przełoży się na procesy decyzyjne - dodaje.
Na rewitalizacji zyskają mieszkańcy Żywiecczyzny i turyści odwiedzający ten region. Z badań wynika, że Żywiecczyzna nie wykorzystuje dostatecznie potencjału turystycznego, jakim dysponuje. Jednym z powodów jest właśnie ograniczona infrastruktura transportowa.
Aktualnie Polskie Linie Kolejowe z własnych środków prowadzą punktowe prace utrzymaniowe - niektóre już w pełnych parametrach zakładanych w rewitalizacji linii nr 97. Tak wykonany został wiadukt nad ulicą Dworcową w Żywcu. Dodatkowo sieć trakcyjna od Suchej Beskidzkiej do Huciska jest sukcesywnie wymieniana na w pełni nową. W najbliższym czasie częściowo wymienionych i odnowionych ma zostać także kilka peronów.

Rewitalizacja lini nr 97 kluczowa dla dwóch województw - mówi Hubert Maślanka
Lotnisko w Katowicach rozbudowuje się